Lehmuslinnassa lapsesi on kuin kotonaan!
Lehmuslinnan päiväkoti perustettiin Nikkilän sairaalan historialliseen miljööhön vanhojen puiden katveeseen tammikuussa 1997. Nykyisin päiväkoti toimii vanhassa, kaksikerroksisessa talossa, joka on saneerattu päiväkodiksi vuonna 2003. Päiväkotimme sijaitsee rauhallisen asuinalueen yhteydessä, vähäliikenteisessä ympäristössä lähellä metsää ja luontoa. Päiväkotimme tarjoaa varhaiskasvatusta ja esiopetusta yhteensä noin 50 lapselle kolmessa eri ryhmässä.
Päiväkotimme piha-alue on iso ja innostava. Pihalta löytyy marjapensaita ja hedelmäpuita. Lähiympäristömme metsät ja puistot houkuttelevat retkeilemään ja käymme viikoittain metsäretkillä. Metsä on kaikille ryhmillemme tuttu leikkiin ja projekteihin innostava ympäristö! Lähiympäristö tarjoaa myös mahdollisuuden koulun liikuntasalin, urheilukentän, jäähallin ja hiihtolatujen käyttöön.
Kasvu- ja oppimisympäristö
Jokaisella lapsella tulee olla oikeus tulla kuulluksi ja tuntea olonsa tasavertaiseksi
Psyykkinen ja emotionaalinen kasvu- ja oppimisympäristö tukee lapsen hyvinvointia. Kasvattajina tehtävämme on auttaa lasta selviytymään uudessa ympäristössä erossa vanhemmistaan sekä tutustuttaa lapsi ryhmän arkeen ja rutiineihin ja auttaa häntä liittymään ryhmään. Pienryhmien kokoonpanoa ja toimivuutta arvioidaan jatkuvasti jokaisen lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta. Päiväkodeissamme vallitsee positiivinen ja avoin ilmapiiri. Keskinäinen vuorovaikutuksemme on toimivaa sekä toisia kunnioittavaa, ja jokainen lapsi kohdataan tasavertaisena yksilönä.
Sosiaalisen kasvu- ja oppimisympäristön tehtävänä on rohkaista lapsia keskinäiseen vuorovaikutukseen ja osallistaa heitä mukaan yhteiseen toimintaan. Jokaisen lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi tavoitteenamme on, että päiväkodissamme ei esiinny kiusaamista. Olemme laatineet kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman, jossa pohdimme kiusaamista ilmiönä sekä koko päiväkodin että ryhmien tasolla. Uskomme vertaisryhmällä vaikutukseen ja tällä on suuri merkitys lapsen kasvussa ja oppimisessa. Kaikessa toiminnassa harjoittelemme vuorovaikutustaitoja ja hyviä käytöstapoja.
Kasvattajina haluamme olla turvallisia aikuisia, jotka kannustavat ja innostavat lapsia oppimisen äärelle
Kognitiivinen oppimisympäristö tukee lapsen uteliaisuutta, oppimismotivaatiota ja itseohjautuvuutta tarjoten lapselle riittävästi haasteita. Oppimisympäristöä suunniteltaessa huomioidaan jokaisen lapsen yksilöllinen kehittyminen: lasta tuetaan jatkuvasti oppimaan uutta. Oppimisympäristöä muokataan lasten kiinnostuksen ja tarpeiden mukaisesti. Kiireetön, rauhallinen sekä leikkiä arvostava ympäristö tekee oppimisesta mielekästä.
Kotiruoka
Valmistamme ravitsevaa ja monipuolista kotiruokaa omassa keittiössä
Valmistamme päiväkotimme kaikki ateriat ravitsemussuositusten ja kestävän kehityksen mukaisesti puhtaista, pääasiassa kotimaisista raaka-aineista. Vältämme leipomisessa puhdasta vehnää ja käytämme aina koko- tai täysjyväjauhoja. Luomutuotteita käytämme mahdollisuuksien mukaan, mm aamupuurohiutaleet ja ruuanvalmistuksessa käytettävät kananmunat ovat luomutuotteita. Aamiaisella ja välipalalla tarjoamme päivittäin kotimaisia marjoja, hedelmiä tai kasviksia. Myös sokerin käyttö on vähäistä, esim. välipalajugurtit ovat maustamattomia ja vähärasvaisia.
Otamme sekä ruuanvalmistuksessa että raaka-aineiden hankinnassa huomioon ilmastonmuutoksesta ja tuotantoeläinten hyvinvoinnista johtuvat eettiset näkökulmat. Tarjoamme suositusten mukaisesti punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa ja makkararuokaa korkeintaan kerran kuussa. Kalaa pyrimme tarjoamaan kaksi kertaa viikossa ja kerran viikossa pidämme kasvisruokapäivän. Kasvisruokavaihtoehdossa käytämme toisinaan maitotuotteita turvataksemme ateriassa riittävän proteiinin ja kalsiumin saannin.
Mahdollisuus jokapäiväiseen kasvispainotteiseen tai täysin vegaaniseen ruokaan on olemassa, mikäli tarvetta ilmenee. Erikoisruokavaliot valmistamme lääkärintodistuksen ohjeistuksen mukaisesti.
Haluamme tarjota lapsellenne ravitsemuksellisesti hyvää ja maukasta kotiruokaa, unohtamatta kuitenkaan maailman makuja.